Binnen KerkBeamer maken we gebruik van caching. Dat is handig en noodzakelijk om KerkBeamer goed te laten werken. Soms levert dit echter problemen op bij aanpassingen binnen functionaliteiten. Het is dan noodzakelijk dat de cache van KerkBeamer wordt verwijderd. In dit artikel beschrijven we hoe dat werkt.
- Cache Microsoft Edge verwijderen
- Cache Google Chrome verwijderen
- Cache Mozilla Firefox verwijderen
- Cache Apple Safari verwijderen
Wat is caching?
Om websites en applicaties snel te laten werken wordt er in browsers veel gebruik gemaakt van caching. Dit is een soort opslagplaats in de browser om veelgebruikte onderdelen van een website snel beschikbaar te maken. Hierdoor laad een website snel en zijn functionaliteiten snel beschikbaar. Dit zorgt er binnen KerkBeamer bijvoorbeeld dat liedteksten, bijbelteksten, media en bepaalde instellingen snel beschikbaar zijn en niet elke keer gedownload hoeven te worden.
Problemen bij caching
Het nadeel van caching is dat onderdelen in de browser worden opgeslagen en dat sommige updates aan onze kant daardoor niet goed in jouw browser worden doorgevoerd. Je ziet daarom onze wijzigingen niet of je krijgt een bijzondere weergave te zien, waardoor het lijkt alsof KerkBeamer niet werkt. Dit verklaard bijvoorbeeld waarom KerkBeamer soms in de ene browser wel werkt en in een andere niet. In dat soort gevallen is het noodzakelijk om de cache van de browser te verwijderen.
Cache verwijderen
Het verwijderen van cache kan weergaveproblemen oplossen. Dit doe je in de browser. Hieronder vind je per browser een stappenplan voor het verwijderen van cache.
Microsoft Edge
- Klik rechts bovenin op de drie stippen om het menu te openen. Klik daarna op Instellingen;
- Kies nu voor Privacy, zoeken en services. Scroll naar beneden en kies bij Browsergegevens wissen voor Kies wat u wilt wissen.
- Zet het tijdsbereik op Gehele tijd en vink, in ieder geval, de optie Afbeeldingen en bestanden in de cache aan. Klik op de knop Nu wissen;
- Ververs nu app.kerkbeamer.nl om te zien of de weergave/werking verbeterd is.

Google Chrome
- Klik rechts bovenin op de drie stippen om het menu te openen. Klik daarna op Instellingen;
- Kies nu voor de optie Privacy en beveiliging. Kies daarna voor Browsergegevens wissen. Er opent een kleine pop-up;
- Vink, in ieder geval, de optie Gecachete afbeeldingen en bestanden aan en klik op Gegevens wissen;
- Ververs nu app.kerkbeamer.nl om te zien of de weergave/werking verbeterd is.

Mozilla Firefox
- Klik rechts bovenin op de drie horizontale strepen om het menu te openen. Klik daarna op Instellingen;
- Kies nu voor de optie Privacy & Beveiliging en scroll iets naar beneden. Kies onder ‘Cookies en websitegegevens’ voor Gegevens wissen;
- Vink zowel Cookies en websitegegevens als Gebufferde inhoud aan en klik op Wissen;
- Ververs nu app.kerkbeamer.nl om te zien of de weergave/werking verbeterd is.

Apple Safari
- Kies links bovenin voor Safari en vervolgens voor Voorkeuren;
- Navigeer in de pop-up naar Geavanceerd en vink daar Toon Ontwikkel-menu in menubalk aan;
- Sluit de pop-up en ga bovenin het menu naar Ontwikkel en kies voor Leeg cache. De cache wordt verwijderd, zonder dat er een scherm of iets dergelijks opent;
- Ververs nu app.kerkbeamer.nl om te zien of de weergave/werking verbeterd is.